Návod na opravu (zbrousení) netěsnící hlavy válce
Návod na opravu (zbrousení) netěsnící hlavy válce
Těsnění se pod hlavu u pionýrů standardně nedávalo. Občas se můžete setkat s grafitovým těsněním (černé těsnění, propletené tenkými ocelovými drátky), které se celkem hojně používalo u typu 555. Často si těsnění lidé vyráběli sami vyžíháním tenkého měděného plechu, nebo použitím tenkého hliníkového plechu. Dnes již běžně koupíte hliníkové těsnění. Je to kroužek z tenkého plechu, který se po pořádném dotáhnutí hlavy rozlisuje a utěsní i nerovnou plochu.
Jak jsem již řekl, tak se těsnění standardně nedávalo, ale největší chmurou pionýrů je právě netěsnost hlavy, která ubírá hodně výkonu. Naprostá většina pionýrů, které jsem kdy opravoval trpěla tímto problémem. To, že vám pod hlavou fučí poznáte taky tak, že když sundáte hlavu, že kolem dosedací plochy je mastnota (často obalená prachem).
Postup:
- K opravě potřebujete brusnou pastu na ventily o střední, nebo lépe, jemné hrubosti, kterou koupíte v mototechně.
- Válec upněte do svěráku. Doporučuji přes nějaké hliníkové plechy, dřevo nebo hadru. Hlavně ale svěrák moc neutahujte, ať si válec nezničíte, stačí dotáhnout jen tak, aby se nehýbal.
- Na dosedací plochu hlavy dejte trochu pasty a kapku oleje, přiložte na válec a točte s ní sem a tam přibližně v poloze v jaké má správně být. Po asi 10 – 15 minutách hlavu sundejte a hadrem těsnící plochu utřete. Jestliže bude dosedací plocha po celém obvodu stejná, to znamená, že na ní nebudou žádné barevné fleky, nebo lesklá místa, tak je hotovo. Zbarvená místa značí, že se to na tomto místě nebrousilo, proto musíte znovu nanést pastu s olejem a brousit dál, dokud nebude plocha všude stejná.
V žádném případě nepřemýšlejte nad upnutím do nějaké vrtačky nebo tak. Je potřeba to dělat ručně. Každý pohyb by měl být trochu jiný.
Na konec vše pečlivě umyjte v benzínu a perfektně osušte.